Holi Pagwha - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Klaske Bergman - WaarBenJij.nu Holi Pagwha - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Klaske Bergman - WaarBenJij.nu

Holi Pagwha

Door: Klaske

Blijf op de hoogte en volg Klaske

07 Maart 2015 | Suriname, Paramaribo

Goedemorgen lieve mensen,

Gisteren iets heel bijzonders mogen meemaken hier.
Namelijk het Holi Pagwha feest. Dit is voor de hindoestanen het nieuwjaarsfeest maar overigens ook een feest van de overwinning van het goede op het kwade.

Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik zeggen moet het was zo bijzonder dat het haast niet in woorden is uit te drukken. Dit is iets wat je echt met eigen ogen meemaken moet. Ik vind het jammer dat ik het jullie ook niet laten zien/voelen kan hoe het was.

Het begon in de palmentuinen in Suriname toen we binnenkwamen werden we gelijk al ondergestrooid met het poeder. (Het feest staat in het teken van geparfumeerde poeder op elkaar strooien, dansen, muziek en de mensen een Subh holi te wensen). We hebben toen zelf ook poeder gekocht en deden mee met alle andere mensen. Toen kwam savonds DJ Chuckie. Natuurlijk zijn we allemaal wel gewend hoe het feesten in Nederland maar echt wat een geweldige sfeer is hier. Samen met de andere meiden waren we er gewoon stil van het was echt zo bijzonder echt heel veel kippenvel momenten gehad en het besef was er weer even dat ik hier gewoon ECHT ben!

Op een gegeven moment kwam de president op het podium en liet weer zien hoe trots iedereen hier op zijn land is. En iedereen zong in koor achter elkaar Subh Holi, Subh Holi. Echt prachtig.

Al met al een hele mooie dag gehad.

Vandaag is het alleen wat minder, want al die poeder is natuurlijk heel erg leuk. Maar ik krijg het op sommige plekken van mijn lichaam niet af en mijn haar is helemaal PAARS!!!! Maarja weer eens wat anders en het was zeker de moeite waard.

Vandaag een dagje helemaal niks doen op de planning de meiden waar ik mee omga zijn op een trip maar het geld komt niet uit de bomen vallen dus ik sla een keer over.

Morgen een dagje zwemmen als het weer het toelaat... Het regenseizoen zou volgens google al afgelopen moeten zijn maar dit jaar loopt het een beetje anders. Gisteren overigens wel een hele mooie zonnige dag gehad alleen vandaag is het weer mis.

Verder is alles goed met me. Mijn stage wordt wel beter dan dat ik het op het begin vond... Ik had andere verwachtingen ervan dan het daadwerkelijk is. Ik zat 4 dagen in de week van 08:00-16:00 op het kantoortje achter de computer. Ik heb toen zelf aangegeven dat ik het op deze manier niet leuk vind en sindsdien krijg ik steeds meer dingen die ik doen mag. Ik ga bijvoorbeeld stoelen verven, of hout schuren op deze manier ben ik wat meer in contact met de clienten die hier werken. Het blijft anders dan ik had verwacht maar ik ga er het beste van maken.

Ik zit trouwens wel ONDER de muggenbulten op mijn voeten en benen als je ergens gestoord kan worden is dat het wel.. Pfffffff...


Liefs,

Klaske

  • 07 Maart 2015 - 18:01

    Rinske:

    Hoi Klaske, blij te horen dat je stage wat beter bevalt dan eerst. En ja met mensen werken is natuurlijk veel leuker dan achter de computer zitten. Wat een mooie ervaring om zo'n bijzonder feest mee te maken. Dit vergeet je nooit meer. We kijken alweer uit naar je verdere belevenissen.
    Groetjes van AP en Rinske

  • 09 Maart 2015 - 15:27

    Andra Wassenburg:

    hoi Klaske

    Goed van je dat je hebt aangegeven dat je werkzaamheden op stage niet zijn waarvoor je kwam...hoop dat t steeds leuker gaat worden voor je

    Gaaf verhaal over " Nieuwjaarsfeest" , ben heel benieuwd hoe paars haar jestaat ;-)
    Succes met de muggenbulten

    Groetjes uit Wolvega

  • 09 Maart 2015 - 22:28

    Annette Kroon:

    Dag Klaske,
    Wat heb je weer een ervaring achter de rug. Wat een indrukwekkend feest! Fijn dat je meer dingen doen kan, dat geeft een ander gevoel. Binnenkort kom ik met een datum voor het eindgesprek. Ik denk in de week van 4 mei.
    Heb je nog wat aan de adressen lijst van Peggy?
    Hoor het wel van je, Annette

Tags: holi pagwha

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Stage bij Unu Pikin in Suriname

*

Recente Reisverslagen:

20 Mei 2015

Weer thuis

12 Mei 2015

Time flies when your having fun....

19 April 2015

Suri-update

07 April 2015

Raleighvallen/Voltzberg

23 Maart 2015

Nickerie/Bigipan
Klaske

Hallo allemaal, van 15 februari tot en met 15 mei ga ik voor 3 maanden in Paramaribo wonen om hier stage te gaan lopen ik werk hier met mensen met een beperking en leerlingen van het voortgezet speciaal onderwijs. Zij hebben soms een lichte verstandelijke beperking, een ontwikkelingsachterstand en/of gedragsproblemen. Ik heb deze blog aangemaakt zodat jullie af en toe kunnen meekijken met wat ik allemaal doe hier. Groetjes, Klaske.

Actief sinds 30 Jan. 2015
Verslag gelezen: 301
Totaal aantal bezoekers 8722

Voorgaande reizen:

15 Februari 2015 - 15 Mei 2015

Stage bij Unu Pikin in Suriname

Landen bezocht: