Eerste dagje - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Klaske Bergman - WaarBenJij.nu Eerste dagje - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Klaske Bergman - WaarBenJij.nu

Eerste dagje

Door: Klaske

Blijf op de hoogte en volg Klaske

16 Februari 2015 | Suriname, Paramaribo

Hallo lieve allemaal,

Vandaag zit mijn eerste echte dagje er bijna op. En wauw ik kan wel echt zeggen dat ik in een totaal andere wereld ben gekomen. Met alles wat ik aan
het doen ben kijk ik mijn ogen uit. Wat een verandering met wat ik gewend ben! Laat ik aan het begin beginnen. De reis in het vliegtuig duurde erg lang maar toch had ik een meisje uit Nederland leren kennen die naast mij zat in het vliegtuig en dat maakte de reis toch een stuk leuker. Eenmaal toen ik uit het vliegtuig stapte kwam er een harde klap in mijn gezicht van de warmte en toen was het 20:45 savonds.. Het eerste wat ik toen dacht was van hoe warm zal ik het morgen overdag dan wel niet krijgen. Maar dat ter zijde ik moest me eerst maar bezighouden met dat ik op mijn bestemming terecht kom. Toen ging ik met een busje naar Unu Pikin. (De plek waar ik verblijf en stage ga lopen). Ik zat echt met samengeknepen billen in het busje want ze rijden hier echt zo gevaarlijk om de haverklap wordt er getoeterd naar andere auto's en ze schieten je rakelings voorbij.

De rit kon voor mij niet lang genoeg duren er was zoveel te zien savonds. Ik zal puntgewijs wat dingen opnoemen:

- Overal lopen zwerfhonden
- Langs de drukke weg waar de auto's voorbijvliegen lopen heel veel kleine kindertjes en zelfs nog zolaat
- Heel veel hangjongeren die langs de weg staan met flesjes bier zo groot als een 1.5 literfles cola ( die is overigens wel erg lekker )
- Erg veel armoedige huisjes of huizen die helemaal afgefikt zijn.
& de taxi's kosten weinig geld. Ik heb zo'n 1.5/2 uur in de taxi gezeten en ik betaalde maar 15 euro.

Eenmaal aangekomen werd ik ontvangen door Susanne en zij liet mij het huis zien waar ik woon. Eerste indruk: Knus en gezellig.

Toen ben ik mijn koffer gaan uitpakken en wou ik gaan slapen. Dit was geen succes omdat er om de haverklap een hond begon te blaffen ergens ik allemaal Surinaamse muziek hoorde uit auto's en het 32 graden is in mijn slaapkamer. Niet de meest ideale slaapkamertemperatuur.

Vandaag naar de vreemdelingendienst geweest om mijn visum helemaal in orde te maken en dat is eindelijk gelukt thank god. Omdat ik hier zo over in zat heb ik mijn hele vliegreis verpest omdat ik alleen nog daar aan dacht.

We zijn vandaag naar de stad geweest.(Ik met de andere stagiaire en een mevrouw uit het huis waar ik woon). Ik denk dat er in het uur dat we daar waren wel 50 mannen waren die mij na gingen roepen omdat ze hier nogal van meisjes houden die blond haar hebben. Op het begin werd ik hier best wel bang van maar op de een of andere gekke manier wen je hier aan en je bent niet alleen dus er kan je niks gebeuren dat moment.

Je moet ook niet vreemd opkijken als iemand zomaar voor je gaat staan en gaat eisen om geld. Wantja wij zijn de mensen uit Nederland en wij hebben toch wel genoeg geld en leven in het paradijs. (Dit is het denkbeeld van Surinamers)

Voor nu zeg ik doeidoei en ga nog even luieren in de hangmat en dan naar mijn bedje toe.

Liefs, Klaske

  • 17 Februari 2015 - 12:10

    Pietsje De Vries:

    Hoi Klaske,

    Fijn dat je reis goed verlopen is. Heel veel indrukken dus.
    Ben benieuwd wat je allemaal nog meer gaat beleven.

    Groetjes,
    Pietsje

  • 18 Februari 2015 - 16:40

    Annette Kroon:

    Hoi Klaske,
    Pff wat was ik blij dat je sms't dat je in de taxi zat... En zoals ik al mailde, de eerste hobbel heb je genomen. Het is erg leuk om je verslag te lezen en komisch om te lezen dat je als feedback kreeg: "uit de zon"tijdens de les..
    Calamiteitenplan interview Susanne over wat er wel is. Denk ook hierbij aan het bedrijf, hoe gaan ze om met veiligheid, hoe te handelen bij brand, ... etc Wat verwachten ze van jou als je brand ziet? Snap je?
    Een wat wij in Nederland noemen een plan van aanpak bij brand.

    Ik ben blij dat je bij de jonge meiden gaat eten en koken!!

    Veel plezier!!


  • 19 Februari 2015 - 09:12

    MZ Mentor Klas:

    Lieve Klaske,

    Wij zitten hier gezellig om de tafel bij het mentor uur van Annie. Buiten is het mistig en koud. Gelukkig zijn wij allemaal top fit omdat we heerlijk hebben geslapen op ons wel koude kamertjes. We zijn natuurlijk ook totaal niet jaloers op je dat je het daar zo leuk hebt. Gelukkig ben ik (Eva) veilig bij Annie aangezien mijn blonde haar daar ook vast een gevaar opzich zou zijn. Hoe is het eigenlijk met je tropische verrassing? We zijn erg benieuwd. Wij zullen nu even hard aan het werk -.- We missen je! Hele fijne dag gewenst.

    Heel veel liefs

    Je klas!


  • 19 Februari 2015 - 11:55

    Klaske Bergman:

    Hoi hoi klasgenootjes!,

    Ja wat is trouwens die tropische verassing want daar hadden jullie het vorige week donderdag ook over maar ik weet niet wat daar mee bedoeld wordt....
    Ik zal vandaag naar het Chinees nieuwjaarfeest hier in Paramaribo. Vanavond komt er denk ik weer een verslag als ik de tijd heb daar vertel ik hoe t nu gaat en over mn stage!

    LIefs,

    Klaske.

  • 20 Februari 2015 - 21:03

    Miranda :

    Hè toppertje.

    Fijn om te lezen dat je goed bent aangekomen en alles in orde is.
    Maak er een gezellige en fantastische tijd van. Ondek wat je ondeken kunt. We blijven je volgen.
    Nogmaals geniet van alles lieve Klas. Groetjes je lieve tante. Kus uut Grunn.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Stage bij Unu Pikin in Suriname

*

Recente Reisverslagen:

20 Mei 2015

Weer thuis

12 Mei 2015

Time flies when your having fun....

19 April 2015

Suri-update

07 April 2015

Raleighvallen/Voltzberg

23 Maart 2015

Nickerie/Bigipan
Klaske

Hallo allemaal, van 15 februari tot en met 15 mei ga ik voor 3 maanden in Paramaribo wonen om hier stage te gaan lopen ik werk hier met mensen met een beperking en leerlingen van het voortgezet speciaal onderwijs. Zij hebben soms een lichte verstandelijke beperking, een ontwikkelingsachterstand en/of gedragsproblemen. Ik heb deze blog aangemaakt zodat jullie af en toe kunnen meekijken met wat ik allemaal doe hier. Groetjes, Klaske.

Actief sinds 30 Jan. 2015
Verslag gelezen: 310
Totaal aantal bezoekers 8724

Voorgaande reizen:

15 Februari 2015 - 15 Mei 2015

Stage bij Unu Pikin in Suriname

Landen bezocht: