Suri-update - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Klaske Bergman - WaarBenJij.nu Suri-update - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Klaske Bergman - WaarBenJij.nu

Suri-update

Door: Klaske

Blijf op de hoogte en volg Klaske

19 April 2015 | Suriname, Paramaribo

Goedenavond iedereen die mijn blog leest,

Nog maar een kleine maand en dan zit ik helaas alweer in het vliegtuig naar Nederland. Wat zal ik alles hier gaan missen.

De tijd gaat ontzettend snel. Ik heb het erg druk met mijn stage de komende tijd. Ik ga lessen geven aan leerlingen die bij ons komen om les te krijgen in fietsen maken.

Woensdag en donderdags zullen mijn lessen iedere ochtend gaan plaatsvinden. Ik zal met de leerlingen een levenslijn gaan maken, hierin beschrijven zij wat de leuke dingen in hun leven zijn wat hun meegemaakt hebben en wat de minder leuke dingen zijn. Een week daarop zal ik een presentatie geven over een onderwerp wat veel naar voren kwam in de levenslijn.

De rest van de lessen zal ik les geven over de volgende onderwerpen: vooroordelen, pesten en jou eigen kwaliteiten.

Ik ben heel benieuwd hoe dit zal gaan, vooral omdat ik eerder meer in de begeleiding heb gewerkt van mensen met een beperking en verzorging van hen.

Een leuke uitdaging is dit dus. Ook vooral omdat ik de onderwerpen zelf ook interessant vind en benieuwd hoeveel ik in de kinderen kan losmaken om te vertellen.

Verder heb ik de afgelopen tijd veel salsafeestjes gehad. Samen met mijn vriendinnen hier volgen we iedere dinsdagavond salsales. En donderdag en zaterdag gaan wij vaak naar salsafeestjes. Ik vind het echt heel erg leuk om te doen. Totaal anders dan de feestjes die ik ben gewend in Nederland.

Vorige week zaterdag hebben wij een Javaanse bruiloft mogen meemaken. Heel erg bijzonder. Wij kenden de bruid en de bruidegom helemaal niet maar op de bruiloften hier is iedereen altijd welkom. We kwamen aan en feliciteerden de bruid en de bruidegom daarna werden we naar een tafel verwezen met allemaal plastic zakjes erop met isolatiebakjes. Dit mochten we pakken en meenemen naar een tafeltje. Dus we liepen met onze plastic tasjes over de dansvloer naar een tafel en toen zat er dus eten in de bakjes. Erg grappig om te zien dat dit zo anders gaat. Toen werden er nog 2 flessen cola op tafel gezet met plastic bekertjes en na het eten begonnen wij met dansen. Je werd door heel veel mannen ten dans gevraagd en dat was erg leuk omdat iedereen op een andere manier danst en zo leer je het natuurlijk nog weer beter.

Aankomende zaterdag zijn we door iemand meegevraagd naar een Hindoestaanse bruiloft. Ik kijk er nu al naar uit en ben erg benieuwd hoe het bij deze cultuur er aan toe gaat.

Gisteren ben ik voor het eerst in een casino geweest, in Suriname kun je onbeperkt eten en drinken in het casino als je ook maar een klein spelletje speelt. Niet verkeerd dus. Het leuke was ook nog dat ik van 20 srd(ongeveer 6 euro) een winst had van 55 srd.
Daar konden we later in de club weer wat extra gezellige drankjes van nemen. (Dit zeggen veel surinamers ipv een drankje met alcohol).

2 en 3 mei heb ik nog op de planning staan om naar Brownsberg te gaan. Dit lijkt mij een super leuke afsluiting van mijn tijd hier.

Ik begin nu wel een beetje het social media leven te missen. Het 3 maanden niet gebruik maken van whatsapp en facebook bevalt me prima maar soms heb ik toch wel zin om even whatsappjes te sturen. Vooral mis ik dit savonds soms omdat jullie in Nederland dan vaak al slapen ivbm het 5 uren tijdverschil.

Voor nu heb ik wel weer genoeg gekletst.

Liefs.

Klaske.

• 20 April 2015 - 07:22

Pieter Hoornstra:

Goede morgen Klaske.
    Prachtige verhalen en mooie ervaringen.
    Koester deze laatste maand.
    Geniet er van.

• 12 Mei 2015 - 06:19

Rinske Van Stralen:

Hoi Klaske,
    Hoorde van beppe dat je stage er al bijna op zit.
    Gaat nu erg vlug hè. Bedankt voor je mooie reisverhalen.
    Atze Pieter en ik wensen je een goede vlucht terug en tot ziens
    in Friesland.

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Stage bij Unu Pikin in Suriname

20 Mei 2015

Weer thuis

12 Mei 2015

Time flies when your having fun....

19 April 2015

Suri-update

07 April 2015

Raleighvallen/Voltzberg

23 Maart 2015

Nickerie/Bigipan
Klaske

Hallo allemaal, van 15 februari tot en met 15 mei ga ik voor 3 maanden in Paramaribo wonen om hier stage te gaan lopen ik werk hier met mensen met een beperking en leerlingen van het voortgezet speciaal onderwijs. Zij hebben soms een lichte verstandelijke beperking, een ontwikkelingsachterstand en/of gedragsproblemen. Ik heb deze blog aangemaakt zodat jullie af en toe kunnen meekijken met wat ik allemaal doe hier. Groetjes, Klaske.

Actief sinds 30 Jan. 2015